close
تبلیغات در اینترنت
برخی گروه های هم عصر امام صادق (ع) و اقدامات امام

جستجوگر

طرح روز

تبلیغات

ما را دنبال کنید

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 39
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 15
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 50
  • بازديد ديروز : 6
  • بازديد کلي : 224,848
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.196.190.32
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

کدهای اختصاصی

لحظه شمار غیبت امام زمان(عج)

محمد عابدی
به طور خلاصه می توان به ظهور متكلمان (1) ، متصوفه (2) ، زنادقه (3) ، و همچنین نحله هایی چون جبریه، مشبهه، تناسخیه و... كه در این دوره به وجود آمده بودند اشاره كرد. اختلاف در قرائت ها در این دوره بیداد می كرد.
حضرت امام صادق علیه السلام در برخورد با این رویدادهای جدید، سیرة پدر بزرگوارش، امام باقر علیه السلام، را در پیش گرفت و نهضت علمی عظیمی را پایه گذاری كرد و با ارائه پاسخ های افكار هر نحله و گروه، استحكام و آسیب ناپذیری تشیع را در عرصرهای بعد نیز تضمین كرد. عمدة كارهای حضرت در این باره عباردتند از:
1- تربیت راویان:
به دلیل ممنوعیت نقل حدیث در دوره های گذشته توسط امویان،جامعة اسلامی از این نعمت بزرگ محروم شده بود و در معضلات خود ناچار بود به منابع از خود ساخته مانند قیاس، استحسان و... روی آورد. لذا حضرت به گروهی ویژه روایات را تعلیم داد تا در سراسر عالم اسلام بگسترانند. تنها در یك مورد خود امام صادق علیه السلام می فرمود: «ابان بن تغلب سی هزار حدیث از من روایت كرده است. پس آن ها را از من روایت كنید..» (4)] حسن بن وشا می گفت: «در مسجد كوفه نهصد نفر را دیدم كه همه می گفتند جعفر بن محمّد برایم چنین گفت..» حجم این روایات چنان بود كه اهل سنت نیز بدان روی آوردند و طبق آمار محققان شیعی مانند :شیخ طوسی، محقق حلی و... چهار هزار نفر، از حضرت روایت كرده اند..» (5)

2- تربیت متخصصان مبلغ:
پس از تربیت راویان، لازم بود گروهی متخصص در رشته های مختلف علمی روز نیز پرورش یابند تا فرماندهان جبهة فرهنگی تشیع باشند. جالب این كه حضرت در هر رشته شاگردانی تربیت كرده بود كه مسلط به آن علم بودند، حكایت زیر را در این باره می خوانیم. هشام بن حكم می گوید:« در محضر امام صادق علیه السلام بودیم. مردی از اهالی شام داخل شد، پس امام علیه السلام از او پرسید، چه می خواهی؟ گفت: به من گفته اند شما داناترین مردم هستی، می خواهم چند سؤال بكنم. امام علیه السلام پرسید: درباره چه می خواهی بپرسی؟ گفت: از قرآن، حروف مقعطعه، سكون، رفع و نصب و جرّ. امام فرمود: ای حمران تو جواب بده. مرد گفت: می خواهم با خودتان بحث كنم. امام پاسخ داد:اگر بر او غلبه كردی، بر من غلبه كرده ای! مرد شامی آن قدر سؤال كرد و پاسخ گرفت كه خسته شد و به امام گفت: حمران مرد توانایی است، هر چه پرسیدم جواب داد. آنگاه به اشاره امام، حمران سؤالی پرسید او پاسخی نداشت.
مرد این بار تقاضای پرسش دربارة نحو ادبیات كرد. امام او را به ابان حواله داد و در فقه به زراره بن اعین، در كلام به مؤمن الطاق، در استطاعت به حمزه بن محمّد، در توحید به هشام بن سالم و در امامت به من معرفی كرد كه مغلوب شد. امّا چنان خندید كه دندانش نمایان شد و مرد شامی گفت: گویا می خواستی به من بفهمانی در میان شیعیان چنین مردمی داری! امام فرمود: همین طور است. آن مرد سپس به جرگه شیعیان پیوست..» (6)

3- مبارزه علمی با دستگاه حاكم
طبیعت این دوره چنان بود كه خلفا نیز در پی علما و دانشمندان و برای استفاده از آنان در تحكیم تخت و سلطنت خود تلاش می كردند، لذا سیلی از عالمان، اندیشمندان و توجیه گران به وجود آمد. گاه خلفا از آنان برای مبارزه با ائمه استفاده می كردند، لذا سیلی از عالمان، اندیشمندان و توجیه گران به وجود آمد. گاه خلفا از آنان برای مبارزه با ائمه استفاده می كردند در واقع این نوعی از ستیز آنان علیه ائمه بود جنگی كه اعلام نشده و غیر رسمی می نمود. به یك نمونه از قول نعمان بن ثابت بن زوطی (ابو حنیفه) توجه می كنیم. «روزی منصور مرا خواست، نزدش رفتم. گفت: ای ابو حنیفه! مردم به جعفر بن محمّد صادق علاقمند شده اند. سؤالاتی حاضر كن تا از او بپرسی. من 40 سؤال سخت حاضر كردم و در مجلس خلیفه یك به یك طرح كردم. ولی امام با آرامش به تك تك آنها پاسخ می داد و می فرمود: شما (اهل سنت عراق) چنین نظری دارید و اهل مدینه چنان می گویند و ما نیز چنین نظری داریم. كه گاهی نظر حضرت موافق اهل عراق، گاه اهل مدینه و گاه نظر مستقلی بود. در پایان فرمود: آیا از ما نشنیده ای كه داناترین مردم، كسی است كه به اختلاف نظرها از همه آگاه تر باشد..» (7)

4- پیشگیری از ظلم و ستم در قضاوت
یكی دیگر از حیرت انگیز ترین خدمات علمی حضرت، پیشگیری از ظلم قاضی های آن دوره به مردم بود. زیرا به دلیل تعلق خاطری كه در زمینة قضاوت نسبت به قضاوت های امیر مؤمنان علیه السلام در آن عصر وجود داشت- اصولاً قضاوت در اسلام با نام و شیوة علی علیه السلام شناخته شده است- امكان ارتباط دو طرفه ای بین حضرت و قضاوت آن روز ممكن می شد، زیرا از طرفی قضات علاقمند بودند بدانند سیره و سخن امیر مؤمنان علی علیه السلام راجع به قضاوت چگونه بود و از طرفی امام علیه السلام نیز خواستار گسترش فرهنگ علوی بود، البته دلیل دیگری نیز برای این حساسیت امام وجود داشت و آن به خطر افتادن احكام قضایی به دست جاهلان بود كه می توانست سرنوشت جامعه را به سوی تباهی و استبداد حاكمان سوق دهد. لذا امام صادق علیه السلام از این تعلق خاطر استفاده می كرد و احكام قضایی را به حد فراوان بیان می كرد تا زمینة تسلط حاكمان بر این بخش از بین برود. نمونه این قاضیان نوح بن دراج، حفص، حكم، زیاد بن ابی یوسف، حسن بن سالك و ابی لیلا است كه وقتی پاسخ سؤال های متعددش را گرفت گفت: اشهد انكم حجج الله علی خلقه. (8)


5- برخوردهای علمی با گروه ها
امام در كنار این امور خود نیز به مقابله و پاسخ گویی به انحرافات فكری و عقیدتی می پرداخت و عموماً با سران و داناترین های آنان به مباحثه و مناظره می نشست. به نمونه هایی در مورد دو فرقة صوفیه و زندیق ها توجه كنید.

الف- صوفی ها:
سفیان ثوری همراه با گروهی از صوفیان نزد حضرت آمدند. سفیان كه لباس پشمی پوشیده بود، به امام كه لباس نازكی بر تن داشت، گفت: «امیر مؤمنان همیشه لباس درشت بر تن می كرد... چرا به او اقتدا نمی كنی؟ امام فرمود: «امیر مؤمنان در زمان تنگدستی مسلمانان زندگی می كرد. خداوند دنیا را برای مؤمن آفریده است و كافر نزد او ارزشی ندارد.... امیر مؤمنان ولی و امام بود و بر امام سزاوار نیست بالاتر از فقرا باشد.... ولی من والی نیستم..»
بعد از صحبت طولانی، سفیان را به پیش خود خواند وپیراهن پشمی او را كنار زد. وقتی پیراهن زیرین او كه ابریشمی بود، نمایان شد، گفت: ای سفیان! حالا به لباس من نگاه كن. همه دیدند كه حضرت زیر لباس نازك، لباس زبری پوشیده است. فرمود:« ای سفیان! این لباس زیرین را برای خدا و پیراهن رویی را جهت ابراز نعمت خداوند پوشیده ام..» (9)

ب- زندیق ها:
یكی ازخطرناك ترین چهره های زندیق ابن العوجا بود كه وقتی می خواستند او را گردن بزنند گفت:« حالا دیگر ترس از كشته شدن ندارم چون چهار هزار حدیث جعل كرده ام. من حلال را حرام، حرام را حلال، روزه خواری ماه رمضان را مباح كرده ام و شما را به روزه گرفتن در عید فطر وادار ساخته ام..»
ابن ابی العوجا با چند نفر از دهریون در مكه، پیمانی بستند كه بر اساس آن قرار شد، او در سفری به مكه امام علیه السلام را رسوا كند. كه البته خودش رسوای عام و خاص شد. (9) ابوشاكر نیز یكی دیگر از زنادقه است كه بسیاری از مسلمانان را منحرف كرد. او نیز در مناظره ای با امام رسوا شد. (10)
هشام بن حكم می گوید:« ابو شاكر به من گفت: آیه ای در قرآن هست كه نظر و قرائت ما را تأیید می كند. «هو الذی فی السماء اله وفی الارض اله؛ اوست كه در آسمان خداست و در زمین خدا»، پس ما یك خدای آسمان و یك خدای زمین داریم. من از پاسخ دادن حیران شدم. تا این كه ایام حج فرا رسید. در آن جا با امام ملاقات و مطلب را باز گفتم، فرمود: این سخن، سخن زندیق است. وقتی پیش او رفتی بپرس نام تو در كوفه چیست؟ وقتی جواب داد نامش در بصره را بپرس. او نام دیگری خواهد گفت. تو بگو: خدای ما هم چنین است. خدای ما هم در آسمان «اله» است و هم در زمین «اله». وقتی به كوفه برگشتم بدون توقف نزد ابو شاكر رفتم و آنچه را امام فرموده بود، بی كم و كاست اجرا كردم. ابو شاكردر مانده شد وگفت: این سخن ازحجاز به این جا آمده است..» ()- خشكه مقدسی بودند و می گفتند اسلام آن است كه ما می گوییم، این عده طرفداران زیادی داشتند و هر چه می خواستند می گفتند.


2)- گروه متجدد و تحصیل كرده و به اصطلاح روشنفكر بودند كه عموماً از دیگر كشورها متأثر بودند.
3)- رجال نجاشی، ج1، ص 78 و 79. معجم رجال الحدیث خویی، ج1، شفابخشی 28
4)- رجال كشی، ص 138، 139
5)- بحار الانوار، ج 47، ص 217.
6)-تهذیب الكمال، ج5، ص79؛ سیر اعلام النبلاء ج6، ص 258؛ بحار الانوار، ج47، ص 217.
7)-من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 188، ح569.
8)- اعیان الشیعه، ج 1، ص 660
9)- سفینة البحار، ج2، ص 285.
10)- همان، ج1، ص 474.
11)- همان، ج1، ص 474، مناظره امام با ابوشاكر دیصانی را در احتاج طبرسی، ج2، ص 71، مناظره با ابن ابی العوجارا در كافی ج1، ص 97، بازندیق مصری را در احتجاج، ج2، ص 75 ببینید.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 12.

 

منبع : موعود

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده


  1. لردلی : سلام
    سایت جالب و پر محتوایی دارید .
    خوش حال میشویم که از سایت ما هم دیدن فرمایید .


  1. گلستان بلاگ : سلام . خداقوت
    باتشکر از مطلب خوب شما.این مطلب در گلستان بلاگ منتشر شد.
    http://golestanblog.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%B9-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85/
    موید باشید
    یاعلی. التماس دعا


ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

دعای فرج

ورود به سایت

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضویت سریع در سایت

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

درباره ما

گروه دو نفری وب نویسی سلطان بهشت اسامی گروه: 1-مهدی سلمانی 2-حسن نوری زاده

نظرسنجی

کدومو انتخاب میکنی ؟؟؟؟



  • home
  • forum
  • register
  • contact